Dessa allmänna villkor för köp och leverans är tillämpliga på alla köpeavtal som du ingår med SIM kök & interiör. Genom att beställa eller handla direkt av oss accepterar du dessa allmänna villkor.
Sim kök & interiör är ansvarigt för och behandlar dina personuppgifter, till exempel ditt namn och din e-postadress, i enlighet med gällande lagstiftning (Dataskyddsförordningen 2016/679 – GDPR och nationella lagar) vid alla kontakter med oss.
Vid beställning träffas avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. En orderbekräftelse kommer då att skickas till din registrerade mailadress. Beställda produkter förblir SIM kök & interiör AB:s egendom till dess att de till fullo är betalda.
Samtliga priser anges i svenska kronor inklusive moms. Eventuella avgifter för frakt och postförskott kan tillkomma, vilket i sådana fall framgår i kassan. Efter att en beställning bekräftats kan pris endast ändras på grund av omständigheter som vi inte råder över (t.ex. krig, naturkatastrofer m.m.) samt vid uppenbara felaktigheter i det angivna priset.
Klarna
SIM kök & interiör använder Klarna för privatkunder och företagskunder. Klarna presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt av Klarna utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Om du har identifierats uppvisar Klarna vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Om Klarna inte kan identifiera dig som person, kommer du fortfarande kunna betala med kort, PayPal eller direktbetalning via din bank.
PayPal
I webbutiken kan du även betala med PayPal. Denna betalmöjlighet visas som ett av alternativen i Klarna Checkout. Klarna är inte inblandat i själva betalningen.
Du finner information kring aktuell lagerstatus under varje produkt på vår hemsida. Meddelande om eventuella avvikelser från den normala leveranstiden eller informationen på hemsidan får du i samband med orderbekräftelsen, alternativt i efterhand via separat mail. Du har då givetvis rätt att avstå, alternativt ändra din beställning.
För beställningar med mindre vikt och volym. Kan användas mot alla betalsätt förutom Postförskott. Din beställning levereras direkt i din brevlåda. Är försändelsen för skrymmande kommer brevbäraren antingen ringa på hos dig eller lämna en avisering så du kan hämta ut leveransen på närmaste postombud.
Din beställning levereras till ditt närmaste postombud. Du kommer att få en avisering via antingen SMS eller post-avi. Vi rekommenderar att du fyller i ditt mobilnummer för SMS-avisering i kassan för kortast möjliga leveranstid. För att kunna lösa ut paketet krävs det att du har med dig giltig legitimation. Ett postpaket ligger kvar hos postombudet i 14 dagar från ankomstdatumet.
Leverans sker till din dörr helgfri vardag dagtid (08-17) eller kvällstid (17-21) beroende på ditt val i kassan. Valbara tidsintervall kan variera beroende på vilken ort leveransen ska ske till, för mer information kontakta PostNord på nummer 0771-33 33 10. PostNord kommer att skicka SMS till dig när paketet nått sista terminal, i SMS:et framgår valbara tidsintervall för leverans. Du bokar leveranstid genom att svara på SMS:et. Tänk därför på att registrera ett giltigt mobiltelefonnummer. Om du skulle missa den bokade tiden kan du kontakta PostNord på 0771-33 33 10 för att bestämma en ny utkörningsdag. PostNord har då rätt att debitera dig den uppkomna kostnaden. För särskilda villkor vänligen se postnord.se
Tyngre och större gods måste levereras med pall, vilket sker till gatuplan helgfri vardag mellan klockan 09.30-11.30 och 13.30-15.30. PostNord kommer att kontakta dig för att meddela lämplig utkörningsdag och ungefärlig tidpunkt. Tänk därför på att registrera lämpligt telefonnummer som PostNord kan nå dig på dagtid. Om du skulle missa den bokade tiden kan du kontakta Posten på 0771-33 33 10 för att bestämma en ny utkörningsdag. PostNord har då rätt att debitera dig den uppkomna kostnaden. För särskilda villkor vänligen se postnord.se
Företagspaket
Leverans sker till registrerad företagsadress vardagar mellan klockan 08.00-17.00. Ingen avisering sker innan. Finns ingen på plats som kan ta emot leveransen lämnas en avi och försändelsen kan sedan hämtas på PostNords Företagscenter eller PostNords Åkericentral.
Beställ din vara på nätet och hämta sedan när det passar dig i vår butik. Du kommer få en avisering via SMS när din produkt kan hämtas.
Om produkten är transportskadad vid leveranstillfället rekommenderar vi dig att anmäla det omgående till vår Kundservice. För att vi ska kunna reklamera skadan behöver vi anmäla transportskadan till PostNord inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid. Vi kommer att ombesörja en ny leverans kostnadsfritt för dig som kund så att du får en felfri produkt. Om fraktskadan är synlig på det yttre emballaget är det viktigt att du påpekar detta vid mottagandet av paketet. För att reklamationen mot PostNord ska kunna hanteras korrekt måste du spara emballaget, adresslappen samt eventuell pall som kom med den fraktskadade försändelsen.
Vi strävar efter att du som kund skall känna dig trygg när du handlar hos oss. Därför erbjuder vi mycket förmånliga garantivillkor.
Om du handlar via Internet har vi 14 dagars ångerrätt och i butik erbjuder vi dig 30 dagars Öppet köp från det att du tagit emot varan.
OBS! Du kan även lämna tillbaka produkten i vår butik.
Beröm eller klagomål tas tacksamt emot via vår Kundservice. Vid eventuella tvister är vår målsättning att alltid komma fram till bästa möjliga lösning på det inträffade. Vid en eventuell tvist hos Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) följer vi alltid den rekommendation som ges av ARN. Konsumentköplagen (KKL) samt Distanshandelslagen (DHL) är tvingande lagar vi som återförsäljare arbetar efter. Våra köpvillkor är komplement till dessa bägge lagar. Lagen om alternativ tvistlösning gör det även möjligt att, utöver Allmänna Reklamationsnämnden, vända sig till EU:s gemensamma tvistlösningssida där du som konsument kan skicka in klagomål och enas om en lösning med näringsidkaren http://ec.europa.eu/odr.